Život ve škole


Soutěž o nejlepší DUM

(digitální učební materiál)

V úterý 5. května proběhla, tak jako každý rok, soutěž o nejlepší prezentaci z přírodních věd. V této složité době jsme museli trochu improvizovat. Proto celá soutěž proběhla v podobě videokonference, kde se společně viděli všichni soutěžící i porota. Každou prezentaci hned všichni účastníci okomentovali. Hodnotili jsme výběr tématu, obsah, zpracování i slovní projev. Všechny práce byly velmi zajímavé a vyrovnané.

Na prvním místě se umístil Jakub Filip z 9.B s prací Pracovní problémy fyziků, druhé místo obsadil Tomáš Válek z 9.A s prací na téma Tyrannosauridae a třetí byl Kryštof Zupko z 8.C s prezentací o psech dingo.

Všem zúčastněným děkujeme a vítězům blahopřejeme.

Zapsala Š. Tomisová

Pozdrav z domova

"Posílám krátký pozdrav z domova. Nucené volno trávím jako spousta mých spolužáků nad učením. S nedočkavostí otevírám každé ráno webové stránky s názvem Koronová výuka a čekám na další úkoly. Věnuji se ale samozřejmě také tělocviku, a proto chodím pravidelně na dlouhé procházky směr pokoj - lednice. Už se těším, až tyto mé trasy, které nacvičuji již 14 dní, prodloužím o trasu domov - škola - lednice – pokoj."

Krásný den!

Tereza z 8. ročníku

Žáci ZŠ Šenov šijí roušky.❣️

VÝZVA pro žáky️ Pokud tě už omrzelo koukání na televizi, hraní her nebo plnění úkolu do školy...UŠIJ SI ROUŠKU! Vyfoť se s ní! Foto pošli na email kozlova@zs-senov.cz nebo svému vyučujícímu VV. Prosím, napiš k fotce jméno a třídu. Jednička z výtvarky zaručena!

Aktuální dobrovolné úkoly o jedničky do VV sleduj na facebooku https://www.facebook.com/vytvarkazssenov/

Aktuální dobrovolné úkoly o jedničky do VV sleduj na facebooku https://www.facebook.com/vytvarkazssenov/ Aktuální dobrovolné úkoly na jedničky do VV sleduj na facebooku

Co mi v poslední době udělalo radost

Mám staršího bratra, který je voják. Studuje vysokou školu v Brně. A poslední dobou už se s ním moc často nevídám. Měl přijel domů minulý pátek, ale volal nám, že to nevypadá dobře, že bude muset hlídat české hranice. V ten večer, asi okolo osmé hodiny, někdo zazvonil. Nejdříve jsem se bála, kdo to bude. Taťka šel otevřít dveře, já zůstala v pokoji. Najednou jsem uslyšela bratrův hlas, hned jsem běžela pro mamku a sestru. Všechny tři jsme ho pevně objímaly, co nejvíc to šlo. Neuvěřitelně se nám po něm stýskalo. Ještě v ten večer nám brácha vyprávěl všechny své zážitky. Byl to super večer. Konečně jsme byli zase po dlouhé době celá šťastná rodina spolu.

žákyně 7. třídy

Okresní kolo v přehazované

Dne 2. 3. 2020 nás žáci 5. tříd reprezentovali v okresním kole přehazované, které se konalo v DDM Plesná. Sešla se zde družstva složená ze dvou dívek a čtyř chlapců postupujících z obvodních kol Ostravy. Naši žáci vybojovali krásné 3. místo. Díky výkonnostně vyrovnaných družstev byly souboje velice napínavé. Chtěla bych tímto poděkovat žákům, kteří nás reprezentovali.

  • Lukáš a Marek Holáskovi
  • Jan Vlček
  • Lukáš Tvardek
  • Patrik Dohnanský
  • Kateřina Rupčíková
  • Adéla Čečivová
  • Natálie Fusková
  • Adam Rozšafný
  • Jonáš Robenek


Petra Jandová, Daniela Ryšková


Ve 4. A zavládla radost


Žákyně naší třídy Anetka vyhrála 3. místo s autorskou povídkou na téma „Svět kolem nás".

Soutěž byla vyhlášena v rámci konání Knižního festivalu v Ostravě. Opět jsme bodovali a navázali tak na úspěch z loňského roku, kdy naše žačka Julinka vyhrála v soutěži autorského psaní v poezii a získala rovněž 3. místo.

Také letos jsme rádi Anetku na festival doprovodili a náležitě jsme si ho všichni užili.

Co víme, možná mezi žáky vyrůstá nový úspěšný spisovatel nebo spisovatelka. Každopádně je to cesta, jak dětem ukázat radost z tvoření a lásku ke knihám.

třídní učitelka Ivona Kozáčková

Okresní kolo v házené

Dne 21. 2. 2020 se naše škola zúčastnila okresního kola v házené starších žákyň. Turnaj se uskutečnil v Polance n. Odrou a zúčastnilo se 10 družstev. Hrály se 2 skupiny a my jsme v naší skupině tři zápasy vyhrály a jeden prohrály. Postoupily jsme ze skupiny z 2. místa a hrály jsme zápas o 3. místo. Zápas jsme vyhrály a odvezly jsme si domů bronzový pohár.

Turnaje se zúčastnily:

  • v bráně Anička Bystroňová a Sára Puková,
  • dále Paťa Trnková, Klára Vajdová, Adri Pastrňáková, Kája Viktorínová, Kája Stiborová, Adri Kollárová, Danča Daňková, Markét Slívová, Kača Füllöpová a Vaness Polachová.

za tým napsala Klára Vajdová a Sára Puková

Dne 20. 2. 2020 se okresního kola v házené v Polance n. Odrou zúčastnili i naši starší žáci, kteří nepostoupili ze základní skupiny.

Gratulujeme a děkujeme za sportovní reprezentaci naší školy.

Jana Třosová

Recitační soutěž 1. stupně

Ve středu 19. února se vybraní žáci 1. – 5. tříd naší školy zúčastnili obvodního kola recitační soutěže ve václavovické základní škole. Už dlouhá léta společně pořádáme recitační soutěž téměř výhradně u nás v Šenově, proto jsme se dohodli, že letos navštívíme Václavovice – a nemohli jsme udělat lépe. Nejen paní učitelky 1. stupně, ale i ředitel školy RNDr. Mgr. Ivo Novák, Ph.D. nás zahrnuli svou pozorností a milou společností.

Protože všichni zúčastnění už měli za sebou první úspěchy na svých kmenových školách, těšili jsme se na vysokou úroveň, a v žádném případě jsme nebyli zklamaní. Myslím, že dobrou práci odvedly nejen děti, ale také rodiče a učitelé, kteří pomáhali s výběrem básní, trpělivě poslouchali a společně s nimi prožívali.

Jistě jste zvědaví, kdo si odnesl ocenění za nejlepší přednes.

0. kategorie (1. třídy):

1. místo – Štěpán Sekera/Řípa velká jako Říp

2. místo – Eliška Chobotová/Malá zmoklá slepice

3. místo – Kateřina Cvilinková/Halí, belí

1. kategorie (2. a 3. třídy):

1. místo – Filip Novotný/Dýň a dýně

2. místo – Lukáš Vávra/Princ Bajaja

3. místo – Anička Vítková/Moje tužka ušatá

2. kategorie (4. a 5. třídy):

1. místo – Ondřej Šplíchal/Dvanáct měsíčků

2. místo – Adam Šlachta/Medvědice krasavice

3. místo – Roman Bastl/Kanárek

Naše vítěze teď čeká postup do městského kola v Ostravě. Přejeme našim reprezentantům hodně úspěchů i tam!


Za všechny, kteří pomáhají dětem „růst“ zapsala Mgr. Nina Pončová

LEDOVÁ PRAHA 2020

První den jarních prázdnin jsme se všichni v sedm hodin ráno sešli na havířovském nádraží a nastoupili do žlutého vlaku. Po tříhodinové cestě jsme dorazili do Prahy na Hlavní nádraží, kde jsme chvíli pátrali, do které tramvaje nastoupit. Ta nás dovezla k Senátu, kde jsme měli asi hodinovou prohlídku s průvodcem, který nás provedl takřka celým areálem. Po ukončení návštěvy Senátu nám ještě zbyla trocha času, a tak jsme si zašli do Muzea Jana Amose Komenského, kde nám pustili o této osobnosti zajímavý dokument. Kolem čtvrté odpoledne jsme dorazili na ubytování, vybalili se a dohodli se, že večer půjdeme nakupovat. Jenže se ukázalo, že jeden z nás si v tramvaji zapomněl svůj batoh a paní učitelka pro něj musela jet. Nakupování jsme tedy nestihli, což ovšem nikomu nevadilo, protože dále na programu jsme měli představení Malý princ v Národním divadle. Avšak cestou tam se porouchala tramvaj a my museli vymyslet náhradní trasu. Naštěstí zrovna naším směrem jelo metro, takže jsme byli zachráněni. Představení se mi líbilo, jen bych ubrala na hlasitosti a množství operního zpěvu. Všem už kručelo v břiše, a tak jsme si zaskočili na večeři do Mekáče. Na ubytování jsme se vrátili až kolem jedenácté večer.

V sobotu nás čekal nejnáročnější den. Hned ráno jsme podnikli plavbu po Vltavě, po které následovala procházka přes Karlův most, ze kterého jsme zamířili do restaurace na oběd a potom už hurá na Pražský hrad. Tam jsme si prošli Katedrálu sv. Víta, Vladislavský sál, Baziliku sv. Jiří, místo pražské defenestrace (bohužel bez názorné ukázky), odkud jsem se s úplně cizí skupinou vrátila zpět do Katedrály, ale naši mě naštěstí našli ☺. Ze Zlaté uličky jsme zamířili na Vyšehrad. Tam nám pustili film o historii tohoto místa a prohlédli jsme si až 500 let staré sochy zobrazující svaté. Po ukončení prohlídky jsme navštívili obchoďák. Zbytek mojí skupinky ihned zapadl do oddělení s oblečením, kdežto já neomylně zamířila do knihkupectví ☺, kde jsem vydržela až do chvíle, kdy jsme šli na večeři. Na ubytko jsme vyjeli krátce před půl osmou, ale protože byly výluky tramvají, byli jsme nuceni vydat se na „cestu do neznáma se šťastným koncem“.

V neděli jsme bohužel museli vstávat už v 6:00. Na nádraží jsme si do úschovny odložili kufry a šli se podívat na Orloj. Prohlédli jsme si i Staroměstskou radnici (kde nám mimochodem ukázali i mučírnu, která vypadala fakt děsivě), ze které jsme zamířili na oběd a do hračkářství Hamleys. Tam jsem zpanikařila, protože jsem nemohla najít mobil (naštěstí jsem ho pak našla v kufru), takže jsem si dvacetiminutového rozchodu příliš neužila. Velmi mě zaujala Neviditelná výstava, kterou jsme záhy navštívili. Vešli jsme tam do úplně tmavé místnosti a musím říct, že to byl vážně zvláštní pocit nic nevidět. Pořád jsem měla strach, že v té tmě zabloudím, nebo že někam špatně odbočím. Ale zvládli jsme to a byla úleva opět vyjít na světlo. Když si všichni tímto temným „bludištěm“ prošli, chtěli jsme jít do Muzea fantastických iluzí, ale byli jsme zklamaní, protože tam byla dlouhá řada. A tak jsme si dali rozchod na Václaváku a já si zašla do Paláce knih Luxor. Po čtyřicetiminutovém rozchodu jsme zamířili na Hlavní nádraží, kde jsme zjistili, že má vlak hodinu zpoždění. A vy víte, kam jsem asi šla já, že…? Do knihkupectví…☺

Takže místo půl deváté jsme na nádraží v Havířově byli o půl desáté. Ale co… my jsme stejně zvyklí takhle pozdě chodit spát.

Výlet byl vážně super, zažili jsme legrační situace a dozvěděli se spoustu zajímavostí o Praze. Rozhodně doporučuji každému, koho třeba jen trochu zajímá naše hlavní město.

Sofie Bradáčová

7. A.

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

Sofie Bradáčová vítěz soutěže Knižního festivalu Ostrava

Sofie Bradáčová ze 7.A zvítězila v literární soutěži Knižního festivalu Ostrava (kategorie žáci 2.stupně ZŠ a nižších gymnázií) se svou povídkou Tajemná dáma. Sofii moc gratulujeme a věříme, že takovéto oznámení není letos poslední.

P.S. Žáci naší školy se mohou v březnu těšit na příjemné překvapení...

TAJEMNÁ DÁMA

SOFIE BRADÁČOVÁ7.A

Lidé si příběhy vypráví od nepaměti a vyprávějí si ledacos. Příběhy vznikaly, zanikaly a některé vydržely celé generace. Svět poznal tisíce pohádek od tisíce autorů. A uprostřed toho bludiště pohádek se jednoho dne narodila holčička jménem Lucinka, která příběhy milovala. Měla ráda představu víl, elfů a jiných nadpřirozených bytostí. Vyrůstala se svými sourozenci na farmě uprostřed lesů, ve kterých byla jednou Rusalkou, jindy Vílí královnou či princeznou.


Nejčastěji jí příběhy vyprávěla babička. Vlastně je vyprávěla všem dětem v rodině – Lucinčiným sourozencům, bratrancům, sestřenicím… Lucinka ovšem byla jediná, koho ty příběhy skutečně fascinovaly. Ráda si vymýšlela své vlastní konce pohádek, a jakmile měla volnou chvíli, žadonila, aby ji babička vyprávěla.


Avšak vše se změnilo, když bylo dívce dvanáct let. Babička zemřela. Lucinka byla nešťastná, protože babičku milovala a její smrt jí skoro zlomila srdce. Tak moc jí chybělo babiččino vyprávění. Maminka a tatínek sice pár příběhů a pohádek znali, ale považovali za ztrátu času o nich mluvit. S odchodem babičky byla do domu zavedena elektřina. Babička ji své rodině nikdy nedovolila do domu zavést, ale teď už v tom nikomu zabránit nemohla. Luciini sourozenci z toho byli samozřejmě nadšeni. Konečně byla v domě televize, počítače a Wi-Fi.. S tím se změnila i nálada v rodině. Zatímco jindy vládla atmosféra plná tajemna a dobrodružství a při vyprávění se dětem tajily dechy, nyní Luciini sourozenci jen otráveně a znuděně koukali do mobilů a tabletů. Nikdo s nikým nemluvil, nikdo se s nikým nebavil...

A tak uběhl téměř rok od chvíle, kdy babička zemřela, a nastaly Vánoce. Obyčejně byl Štědrý den spojený se zábavnými historkami a humorným vyprávěním a nekonečnými salvami smíchu, ovšem letos to bylo jinak. Rodina seděla potichu v obýváku a ztrápeně projížděla zprávy na sociálních sítích. Lucie Vánoce milovala, ale tohle nesnesla. Usínala v slzách a stýskalo se jí po babičce. Najednou se jí ovšem zdálo, jako by jí někdo volal. „Lucie!“ Lucie se podívala a leknutím málem spadla z postele. Na okenním parapetu seděla mladá Dáma, která vypadala nemocně. Byla smrtelně bledá a podezřele hubená.

„Lucie,“ řekla něžně. „Pomoz mi, prosím.“

„Cože?“

„Musíš mi pomoct.“

„Kdo jste?“ Dáma na její otázku neodpověděla.

„Musíš vydat knížku pohádek tvé babičky, jinak zemřu…“

„Proč?!“ Lucie byla v šoku. Jak ta Dáma ví o babičce? Moment – a jak zná vůbec její jméno?

„Prosííím.“ Znělo to tak naléhavě, že Lucie ohromeně přikývla. Dámě se očividně ulevilo, protože se rozzářila. „Emh, kdo jste?“ zeptala se Lucie.

„Zachráníš mi život, dítě,“ prohlásila místo odpovědi. „Jen na svůj slib nezapomeň.“

„Ano, ale…“ Dáma však zmizela.

Na druhý den si Lucie snažila v hlavě vše srovnat. Hlavou jí neustále vířily otázky: Nezdálo se mi to? Zbláznila jsem se? A pokud to byla pravda, kdo byla ta Dáma? A proč vypadala tak nemocně? A jak jí můžou pomoci babiččiny příběhy? Luciina rodina se neustále věnovala jen elektronice, a tak vzala tentokrát i ona svůj laptop a začala sepisovat všechny příběhy, které kdy od babičky slyšela. Bolelo ji to, všechna ta slova jí silně připomínala babičku. Ovšem něco ji vnitřně nutilo sednout každý den k počítači a napsat jednu pohádku. Ubíhaly týdny, měsíce a roky. Občas se jí zdávalo o tajemné Dámě, která chřadla víc a víc. Mezitím její rodina trávila veškerý čas ve svých pokojích a takřka z nich nevycházela.


Uběhlo několik let od chvíle, kdy se Lucii zjevila ona Dáma. Lucie mnohdy o tom, že ji skutečně viděla, pochybovala, ale psát nepřestávala. Až jednoho dne měla sepsány všechny babiččiny pohádky. To jí už bylo osmnáct a rozhodla se knihu vydat. Sehnat nakladatelství byl ovšem velký problém, protože nyní již téměř všechna knihkupectví, antikvariáty a nakladatelství zanikly. Nakonec se to ovšem Lucii přece jen podařilo. A psaní ji chytlo! Od té doby měla jasno: chtěla být spisovatelkou. Byla to profese, která téměř zanikla a spolu s ní i knihy. Lucie psala a vydávala jednu knihu za druhou. Nakonec jich napsala tolik, že se už jí ani do bytu všechny nevlezly. Rozhodla se tedy založit knihkupectví. A věřte nebo ne, ve všech, kdo navštívili knihkupectví, se probudila fantazie a chuť zalézt do postele s knihou. Lidé už četli tak málo a knihy byly tak výjimečné, že zapomněli, jaký to je pocit, když je při čtení detektivky člověk napjatý jako struna a se zatajeným dechem čeká, co bude dál. To nemůže nikomu žádný mobil vynahradit. A lidé ten pocit opět poznali a pochopili, jak je báječný.

A jednoho dne se opět ve snu objevila ona Dáma, kterou Lucie spatřila ve svých dvanácti letech. Nyní se ovšem zdála zdravá, silná a překypující energií a životem. A Lucie konečně nalezla odpověď na otázku, kterou si kladla od chvíle, kdy Dámu poprvé spatřila. Byla to přece Matka literatury, největší rivalka a bojující soupeřka moderní technologie. Ta Dáma byla Fantazie.

Ovoce, zelenina a mléko do škol

Naše škola se druhým rokem zapojila do projektu „Ovoce, zelenina a mléko do škol.“

Cílem projektu je podpora zdravé výživy dětí a zvýšení příjmu ovoce, zeleniny a mléčných výrobků. Děti dostávají 1x týdně čerstvé ovoce nebo zeleninu a mléčný výrobek. Ve čtvrtek 6. 2. v rámci projektu dorazila do každé třídy ochutnávková bedýnka exotického ovoce. Žáci mohli vyzkoušet dračí ovoce, avokádo, mango, nashi, granátové jablko atd. U každé bedýnky byla přiložena mapa s místem pěstování některých druhů exotického ovoce a jinými zajímavostmi.

A co si o tom myslí žáci?

Anna Lyčková (7.A) „Projekt ovoce a mléko do škol se mi líbí. Vyzkoušela jsem poprvé v životě dračí ovoce, bohužel jsem byla zklamaná, neboť nemělo žádnou výraznou chuť. Ostatní druhy ovoce byly velmi dobré.“

Jiří Kaminský (7.D) „Myslím si, že ochutnávková bedýnka exotického ovoce byla fajn. Měli jsme možnost vyzkoušet ovoce, ke kterým v ČR nemáme snadný přístup.“

Roderik Kotásek (7.A) „Ovoce mi chutnalo, ale jelikož jsem většinu exotického ovoce zkusil už před ochutnávkou ze školy, nic mě svou chutí nepřekvapilo. Nejvíce mi chutnalo mango. Z přiložené mapy jsem zjistil, z jakých zemí ovoce pochází, což pro mě bylo překvapení.“

Mgr. Pavla Mecová

Pythagoriáda

Dne 24. 1. 2020 na naší škole proběhlo školní kolo Pythagoriády, což je matematická soutěž s dlouholetou tradicí. Žáci 5. až 8. ročníků se snažili během 60 minut vyřešit co největší počet matematických úloh. Úlohy soutěže vycházely ze znalostí matematiky odpovídajících ročníků. Mezi úspěšné řešitele (za úspěšného řešitele je považován každý žák, který získá z 15-ti možných bodů alespoň 10 bodů) patří Matyáš Slíva (5. A), Martin Prokeš (5. A), Jan Doležel (5. A), Ondřej Sedlařík (5. C), Mikuláš Tvardek (8. B) a Jiří Kubina (8. C), kterým gratulujeme a přejeme hodně štěstí v okresním kole. Děkujeme všem soutěžícím, kteří se zúčastnili a mohli si ověřit své matematické znalosti, prostorovou představivost či logické myšlení.

Mgr. Pavla Mecová

Po roce opět s vaříme s kuchařem Zbyňkem

Již poněkolikáté jsme v naší kuchyni přivítali milého a usměvavého kuchaře Zbyňka Diatku, který spolu s kolektivem kuchařek připravil menu ze surovin firmy Podravka. Tentokrát se jednalo o tyto pokrmy:

  • Polévka cizrnová s rajčaty a bazalkou
  • Kuřecí nudličky se smetanovou kari omáčkou z pečených jablek, bulgur.

Menu bylo doplněno vynikajícími bio mandarinkami, které byly dovezeny přímo z Kréty. Na přání dětí přikládáme recepty.

Cizrnová polévka s rajčaty a bazalkou

Cizrna 250 g, rajčata loupaná 250 g, zeleninový bujon 40 g, mouka hladká 30 g, cibule 150 g, česnek, olej 70 g, bazalka. Cizrnu namočíme den dopředu. Před vařením vyměníme v cizrně vodu a uvaříme ji do měkka. Na oleji zpěníme cibulku, přidáme hladkou mouku, rozředíme zeleninovým bujonem Podravka a provaříme. Dále přidáme krájená rajčata, osolíme a necháme vařit cca 20 minut. Poté přidáme uvařenou cizrnu, prolisované stroužky česneku a ještě prohřejeme. Na závěr polévku dochutíme čerstvou bazalkou. V případě, že chceme mít polévku bez lepku, nepoužijeme mouku, ale část cizrny do polévky rozmixujeme.

Kuřecí nudličky, smetanová kari omáčka z pečených jablek, bulgur

Ingredience na 10 porcí:

  • Kuřecí prsa 900 g (lze použít i vepřovou kotletu),
  • bulgur 750 g,
  • cibule 200 g,
  • mrkev 200 g,
  • petržel 100 g,
  • kari,
  • jablka 600 g,
  • smetana 100 ml,
  • cukr,
  • šťáva z citronu,
  • případně hladká mouka

Příprava:

Jablka zbavíme jadřince, rozkrojíme je na čtvrtky a pečeme v troubě do zezlátnutí. V konvektomatu cca 180°C, 20 až 25 minut. Poté přepneme program pára a ještě cca 20 minut povaříme. Kuřecí maso nakrájené na nudličky opékáme v pánvi. V průběhu opékání okořeníme, případně přisolíme. Opečené maso podlijeme a dusíme do změknutí. Měkké maso vyjmeme, šťávu z masa použijeme do omáčky. Na tuku osmahneme nakrájenou cibuli, nastrouhanou mrkev a petržel.Podlijeme vodou a dusíme změknutí. Dále přidáme upečená jablka, okořeníme kari a podusíme. Poté vše rozmixujeme tyčovým mixérem. Na závěr omáčku zjemníme smetanou.

Omáčku lze také přihustit jíškou nebo moukou opečenou na sucho. Omáčku dochutíme cukrem případně citronovou šťávou v závislosti na chuti použitých jablek.

Bulgur připravíme podle návodu na obale. Vaříme v poměru 1kg bulgur a 2,3 l vody po dobu cca 20 minut, dokud se veškerá voda nevstřebá. V konvektomatu 2 l vody na 1kg bulguru, program pára cca 35 až 40 minut. Na talíř servírujeme jako první bulgur, který přelijeme omáčkou. Nahoru pak servírujeme opečené nudličky masa. Ozdobíme kouskem zeleniny.

Besedy s Policií České republiky

jsou součástí primární prevence naší školy. V lednu 2020 žáci osmých ročníků měli možnost konzultovat návykové látky s pprap. Věrou Hulovou , která měla pro žáky k tomuto tématu připraven krátký film a informace a také odpovídala na jejich doplňující otázky.

Žáci šestého ročníku zase diskutovali na téma bezpečí na internetu. Dynamický rozvoj informačních technologií s sebou totiž přináší i nové problémy. Cílem besedy bylo poukázat na mnohá rizika spojená s používáním sociálních sítí, která si naše děti velmi často vůbec neuvědomují. Žáci také dostali Sešit plný průšvihů, se kterým mohou pracovat v třídnických hodinách nebo hodinách občanské nauky.

Mgr. Fukalová Lenka – metodik prevence

Rodilí mluvčí anglického jazyka učili v Šenově

27. 1. a 28. 1. 2020 zněla angličtina v devátých třídách mnohem více. V tyto dny mohli naši žáci angličtinu sdílet s rodilými mluvčími z USA a Anglie. V rámci projektových dnů bylo naplánováno několik aktivit, které směřovaly k rozvoji komunikačních kompetencí. Rozhovory, kvízy, informace o New Yorku nebo Anglii, výslovnost, poslechy a kompletace textu v angličtině. Aktivita našich žáků byla odměněna nejednou pochvalou rodilých mluvčích a určitě přispěla k pocitu z dobře zvládnuté angličtiny.

Fukalová Lenka, realizátor projektu

Zápis do 1. třídy

Zápis dětí do 1. ročníku proběhne dne 16. dubna 2020 od 8.00 do 17.00 na ZŠ Šenov, Radniční náměstí 1040.

K zápisu se dostaví rodiče s dětmi, které se narodily v období od 1. 9. 2013 do 31. 8. 2014. K zápisu je nutný rodný list dítěte a občanský průkaz.

Pro odklad povinné školní docházky je zapotřebí vyjádření pedagogicko-psychologické poradny a vyjádření odborného lékaře (dětského lékaře).

Rodiče mohou při zápisu označit budovu školy, kterou by chtěli upřednostnit. Ředitelství školy si však vyhrazuje právo na rozhodnutí o zařazení dítěte na jednotlivé budovy (Radniční nám. 1040 nebo Těšínská 286) z důvodu vytvoření vyrovnaných tříd..

Na budoucí prvňáčky se již těší paní učitelky i žáci školy.


Upozornění:

Ve školním roce 2020/2021 budou na naší škole ZŠ Šenov, Radniční náměstí 1040 (včetně odloučeného pracoviště – Těšínská 286) otevřeny 3 třídy 1. ročníku. Děti budou přijímány podle těchto kritérií:

1. Dítě má trvalý pobyt v Šenově. (zákon 561/2005 Sb.)

Doplňující kritérium (v případě volných míst).

2. Starší sourozenec je již žákem školy.

Nově letos můžete využít přihlašovací systém (od 23.3.2020 ) a vybrat si čas, který Vám bude vyhovovat. Zároveň zde najdete potřebné dokumenty, které si vyplníte doma a vyplněné přinesete k zápisu.

ředitelství školy

Pozdrav z Kensingtonského Paláce

Dnes žáci Anglického klubu z 8.B obdrželi další přání z Anglie, tentokráte z Kensingtonského paláce. Tedy od vévody a vévodkyně z Cambridge - prince Williama a vévodkyně Kate s dětmi. Moc nás to potěšilo, je to pro nás zároveň velkou motivací do dalších aktivit.

Mgr. Karla Polášková

Pozdrav z Buckinghamského paláce

Anglický klub v 8.B a někteří žáci 8.C se na konci loňského roku účastnili mezinárodního projektu Christmas Cards Exchange, jednalo se o výměnu vánočních přání v mateřském a anglickém jazyce se školami ve Španělsku, Francii, Polsku, Slovensku, Rumunsku, Německu, Řecku a Moldávii. Obdrželi jsme spoustu přání a informací o vánočních tradicích a zvycích v jednotlivých zemích. Žáci Anglického klubu navíc poslali vánoční přání také do Buckinghamského paláce a velmi nás potěšilo, když nám byla doručena obálka s razítkem Royal Mail. Přišla nám odpověď od prince Charlese a vévodkyně z Cornwallu! Podařilo se nám něco opravdu výjimečného a máme z toho velikou radost.

Mgr. Karla Polášková

Každý má své povolání – práci čili zaměstnání

Nikdo z nás neví, čím bude, až vyroste, přesto se na budoucí povolání připravuje každý už od raného dětství. Volba povolání je jedno z témat, které prochází i naším školním vzdělávacím programem a dotýká se žáků už od první třídy. I v letošním roce se této problematice věnujeme a rozšiřujeme své obzory zas o kousek dál.

V úterý 17. prosince jsme si tak trochu zpestřili předvánoční čas tím, že jsme se hned ráno s třídami 2.A a 2.B spolu třídními učitelkami přesunuli na Podlesí, kde na ně již čekali kamarádi z 2.C. Bez otálení jsme pustili do plnění zábavných úkolů. Úvodní úkol – zapsat své jméno k profesi, kterou bych chtěl v životě dělat, plnil každý sám za sebe. Jestli chcete vědět, které povolání vyhrálo, dám vám nápovědu: y - - - - - - r. Zájem byl také o profese umělecké – fotograf nebo malíř, intelektuální –programátor aj. Myslím, že je o čem přemýšlet, protože nabízená škála nestačila a děti přidaly i své nápady.

Po úvodní aktivitě se každá třída rozdělila do čtyř skupin a pak už jsme plnili jeden úkol za druhým. U některých činností se muselo více přemýšlet – určovali jsme názvy různých povolání nebo skládali známá přísloví o práci, každá skupina si sestavila obrázek s profesí. U jiných zase bylo více legrace – např. při předvádění povolání, řešili jsme hádanky a také jsme se naučili písničku Popelář. Na závěr jsme si zahráli soutěživku se zápletkou – kuchaři si doma zapomněli zástěru, chňapku a kastrůlek s vařečkou a tak si tyto potřeby a náčiní museli předávat. Bylo to tak zábavné a rychlé, že jsme si nestačili všimnout, kdo vyhrál. Možná to ani nechceme vědět, protože o to v tento den nešlo.

Cílem projektu bylo probudit v dětech aktivní zájem o svou budoucnost a naučit se vnímat vlastní možnosti a předpoklady pro to, co je v dospělosti bude živit a naplňovat.

Za třídy 2.A, 2.B a 2.C Nina Pončová, Tamara Zálejská a Eva Draisaitlová

Soutěže AŠSK v prvním pololetí

Florbalový turnaj žáků 6. a 7. tříd

Dne 28. 11. 2019 proběhlo okresní finále žáků 6. a 7. tříd. Po postupu z obvodního kola, jsme se na okresním finále umístili na 3. příčce. Chci velmi poděkovat vybraným žákům za profesionální hru a bojovný výkon.

Soupiska:

  1. Honza Urbánek 7.B
  2. Jakub Maceček 6.C
  3. Matěj Kuntoš 7.C
  4. Tomáš Vítek 7.B
  5. Vojta Sasin 7.A
  6. Ondra Karas 7.A
  7. Jakub Kiška 7.A
  8. Denis Horyna 6.B
  9. Petr Kuchař 6.A

ČEPS cup

Dne 2. 12. 2019 proběhlo Okresní kolo ve florbale pro 5. a 4. třídy. Turnaje se zúčastnilo 9 týmů a my jsme se umístili na 4. příčce. Děkuji všem mladým klukům za bojovnost a odvedený výkon.

Soupiska:

  1. Grabowski Tomáš 5.A
  2. Zahradník Viktor 5.A
  3. Koziel David 5.A
  4. Prokeš Martin 5.A
  5. Kožušník René 4.B
  6. Urbánek Daniel 4.B
  7. Tvardek Lukáš 5.A

Florbalový turnaj žáků 8. a 9. ročníku

Dne 5. 12. 2019 proběhlo obvodní kolo ve florbale u nás na škole. Turnaje se zúčastnily 4 týmy. Bohužel jsme nepostoupili na okresní kolo a umístili jsme se na 2. místě. Také chci poděkovat klukům za bojovnost.

Soupiska:

  1. Tomáš Válek
  2. Matěj Kukrecht
  3. Martin Hamrozi
  4. Adam Schauer
  5. Jirka Kubina
  6. Robin Košňovský
  7. Tomáš Sasin
  8. Jan Murgaš
  9. Alex Kucharčík

Florbalový turnaj žákyň 6. a 7. tříd

Dne 13. 11. 2019 naše žákyně 6. a 7. tříd reprezentovaly naši školu ve florbalovém turnaji. Obvodní kolo se uskutečnilo na ZŠ gen. Píky v Ostravě. Celkem se turnaje zúčastnilo 6 základních škol a naše žákyně vyhrály pohlednou hrou všech 5 zápasů. Tento výkon jim zajistilo postup do dalšího okresního kola, které se uskutečnilo 28. 11. 2019 ve velké sportovní hale v Ostravě–Dubině. Zde se hrály opět krásné florbalové zápasy, které byly více než vyrovnané a přinášely mnoho branek na obou stranách. Z šesti zúčastněných škol naše dívky po konci turnaje měly jedinou výhru, stejně jako další 3 týmy v tabulce. Musím vyzdvihnout výkony a bojovnost holek, které byly v každém zápase nadstandardní.

Soupiska:

  1. Magdaléna Koukalová
  2. Magdaléna Hrubá
  3. Linda Kuntošová
  4. Ema Kalužíková
  5. Zuzana Slívová
  6. Karolína Svobodová
  7. Sára Machálková
  8. Tereza Valachová
  9. Aneta Belasová
  10. Anna Lyčková
  11. Viktorie Adámková

Futsal – starší žákyně

Dne 25. 10. 2019 se naše žákyně 8. a 9. tříd zúčastnily okresního kola ve futsalovém turnaji, který se konal v Porubě–Plesné. Zde holky předvedly v každém zápase srdnatý výkon a každý zápas byl velmi vyrovnaný. Holky dokázaly zvítězit v jednom zápase, a to jim přisoudilo 4. příčku. Musím pochválit výkony naších žákyň za vzornou reprezentaci naši školy.

Soupiska:

  1. Klára Vajdová
  2. Nikola Lebdušková
  3. Anna Bystroňová
  4. Karolína Stiborová
  5. Nela Starovičová
  6. Berenika Haladová
  7. Kateřina Maršálová
  8. Karin Cielecká

zapsal Pavel Pojezdala a Radim Kozel

Setkání k ukončení projektů proběhlo na partnerské škole ve slovenské Rabči

Projektové dny naší základní školy ve spolupráci se Základní školou v Rabči na Slovensku v rámci programu INTERREG V-A, koncem roku završily své aktivity a nyní pokojně zapadají do dokumentačních šanonů, na webové stránky a do výročních zpráv. Tam budou jako splasklé vzpomínky pečlivě uchovávat, co se na rabčanské škole v rámci projektu “Hej Goraľu” SK/FMP/11b/01/004 a na Šenovské škole v rámci projektu “Poznej mne i sám sebe aneb co v nás je” CZ/FMP/11b/017 za uplynulý rok odehrálo.

Na závěrečném setkání, které jsme absolvovali se zastupiteli města a zástupci školy jak na šenovské tak na rabčanské straně, jsme měli možnost shlédnout prezentace, shrnutí záměrů, průběh i výstupy z obou projektů. Setkání se neobešlo bez přátelské a pohostinné atmosféry s příslibem do další spolupráce v následujících letech.

Andrea Liolia, ZŠ Šenov

web odkazující na projekt: https://sites.google.com/zs-senov.cz/poznej-mne-i-sam-sebe

Konverzační soutěž v anglickém jazyce

Poslední týden před vánočními prázdninami se ve škole nese ve znamení příprav na Vánoce, ale letos také ve znamení konverzační soutěže v anglickém jazyce. Soutěže se účastnili vybraní žáci z 6. až 9. ročníků. Témata byla žákům předem známá a před samotnou konverzací si vylosovali jedno téma. Na nás - na zkoušející - čekaly skvělé výkony našich žáků, někdy nás také překvapila velká tréma soutěžících, ale po pár otázkách se všichni žáci pohotově zapojili do konverzace. Z každého ročníku byli vybráni ti nejlepší žáci: v 6. ročníku se umístil na prvním místě Buchta Bartoloměj, na druhém místě Novotný Filip a na třetích místech Filipová Lenka a Michalíková Julie. Ze 7. ročníku se probojoval Jiří Kaminský na první místo, Jakub Kyška na druhé a Vojtěch Holuša na třetí. Za 8. ročník se umístili Oláhová Barbora na prvním místě, na druhých místech Polakovičová Vanessa a Daňková Daniela, na dvou třetích místech Kavala Filip a Muřín Lukáš. V 9. ročníku se umístila na prvním místě Adamíková Nikol, na druhém místě Kozák Václav a na třetím Runčáková Kristýna. Z posledních jmenovaných bude Nikol Adamíková reprezentovat naši školu v konverzační soutěži v Ostravě. A protože jsme na všechny své žáky náležitě pyšné, byli odměněni drobným dárečkem všichni účastníci napříč ročníky. Ještě jednou srdečně gratulujeme výhercům a všem přejeme klidné prožití vánočních svátků a mnoho elánu a chuti do dalších školních aktivit.

Mgr. Slováková

Dějepisná olympiáda

Letošní zaměření dějepisné olympiády prověřilo účastníky ve znalostech a orientaci v období let 1880-1920. Tento úsek proslul výraznými společenskými a kulturními změnami, které ovlivnily běh dějin celého 20. století a které se projevují i v současném dění.

Úspěšnými účastníky se stali:

  • 1. místo – Jakub Filip (9.B)
  • 2. místo – Vojta Tesař (9.B)
  • 3. místo – Beáta Bedřichová (9.A)

Gratulujeme

Mgr. Alice Borová

Evropský den jazyků

V měsících říjen a listopad probíhala na naší škole soutěž v anglickém jazyce, která se konala v rámci Evropského dne jazyků. Ten se každoročně slaví 26. září. Soutěže se zúčastnily všechny ročníky II. stupně, tedy žáci 6. - 9. ročníků.

Žáci si ověřovali své znalosti z anglického jazyka v rozřazovacích testech, ve kterých se potýkali např. se zapeklitou anglickou gramatikou.

V jednotlivých ročnících se na prvních místech umístili:

  • 6.A - Novotný
  • 6.B - Horyna
  • 6.C - Filipová
  • 7.A - Vajdová, Boldiová, Vajda, Lyčková, Langrová
  • 7.B - Kroček
  • 7.C - Pastrňáková
  • 7.D - Kaminský
  • 8.A - Kolder, Bujoková
  • 8.B - Oláhová
  • 8.C - Maršálková, Najvárek
  • 9.B - Bedřichová, Stiborová, Kostruhová
  • 9.B - Kozlová
  • 9.C - Adamíková

Gratulujeme!

Alice Borová, Halina Hekerová, Lenka Fukalová, Karla Polášková, Renáta Mastíková, Dagmar Polachová, Lenka Mischingerová a Alexandra Weczerková

Mladý Démosthenés

V letošním předvánočním shonu se češtinářkám podařilo uspořádat řečnickou soutěž žáků 2. stupně. V příjemné atmosféře pátečního poledne jsme si vyslechli řečnické výstupy, které byly plné zajímavých informací, zážitků a vlastních názorů. Řečníci byli velmi odvážní a jejich projevy příjemné. Dozvěděli jsme se, jaké jsou Vánoce ve Španělsku, jak se stát počítačovým hackerem, jaké triky se dají dělat s kartami a že není neobvyklé mít strach. Někteří si na vlastní kůži vyzkoušeli vystupování před větším publikem poprvé. Celkově se to všem aktérům povedlo a zde jsou ti nejlepší...

I. kategorie (6. - 7. třídy)

  1. místo - Anička Lyčková (7.A)
  2. místo - Tereza Šelongová (7.C)
  3. místo - Matt Goj (7.D)

II. kategorie (8. - 9. třídy)

  1. místo - Jakub Filip (9.B) & Berenika Haladová (9.C)
  2. místo - Adriana Šoltýsková (8.C) & Bára Oláhová (8.B)
  3. místo - Viktor Konarský (8.A) & Lukáš Muřín (8.B)

Oceněným gratulujeme a účastníky chválíme :-)

Vaše češtinářky se na vás těší i příští rok.

Mgr. Alice Borová

Cesta za poznáním

V pondělí 2.prosince 2019 se žáci 2.B a 5.B vydali za poznáním. Navštívili výrobní družstvo Slezská tvorba v Opavě. Ve výrobně se seznámili s historií a procesem výroby tradičních skleněných vánočních ozdob. V kreativní dílně si vyzkoušeli náročnou práci některých zaměstnanců podniku – nazdobili si baňky dle vlastní fantazie. Ve firemní prodejně neodolali a nakoupili řadu výrobků pro své blízké. Exkurze se dětem líbila a už se těší na další akci.

Mgr. Petra Mališová, Mgr. Tamara Zálejská

Kyberšikana má červenou

Vybraní žáci 9. tříd naší školy se zapojili do projektu Kyberšikana má červenou, kterou podpořilo MŠMT. Nejprve si jednotlivci i skupinky vytvořili prezentace tématicky zaměřené na nebezpečí internetu. Poté bylo třeba vybrat jen jednu, která bude prezentována na Žákovském sympoziu. Dne 4. 12. 2019 jsme se pak Žákovského sympozia zúčastnili na Krajském úřadě MSK, kde žáci mezi sebou na toto téma aktivně diskutovali. Naší školu zde velmi pěkně reprezentoval Jakub Filip s prezentací Jak neuváznout v síti. Ostatní prezentace budou využity v rámci Peer programu naší školy, kdy starší žáci nabyté znalosti předávají těm mladším.

Mgr. Fukalová Lenka – metodik prevence ZŠ

Planetárium pro 6. ročník

Na naší škole se stalo tradicí organizovat žákům 6. ročníku exkurzi do planetária. I letos jsme se tedy za slunečného prosincového dne vydali autobusy do Ostravy-Krásného Pole, abychom si za odborného komentáře pracovnice planetária promítli na sférickou promítací plochu pohyby Měsíce a Země, navštívili planety Sluneční soustavy a vydali se i do vzdálenějších koutů nejen naší Galaxie, ale také mimo ni. Návštěva planetária je velice přínosná, neboť pohyby Země, Měsíce a dalších těles ve vesmíru mohou být pro představivost šesťáků ve školních lavicích někdy náročné.

Po komentované "návštěvě" vesmíru čekal žáky ještě dvacetiminutový německý film Dobrodružná cesta k planetám. Snímek děti přenesl na povrch Marsu, seznámil je s misí sondy Rosetta, která v roce 2014 jako první přistála přímo na jádru komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko, provedl je po nejzajímavějších měsících planet Jupiter a Saturn, jehož prstenci jsme se mohli také proletět, a výlet Sluneční soustavou jsme zakončili návštěvou moří zmrzlého metanu na povrchu trpasličí planety Pluto, které objevila v roce 2015 sonda New Horizons.

Následně žáky čekala asi hodinová práce s pracovními listy ve zdejším Experimentáriu, kde se dozvěděli spoustu dalších zajímavých informací, mohli si sáhnout na meteorit, vyzkoušet rozličné přístroje atd.

Mgr. Miroslav Bolek

Christmas Cards Exchange

je název mezinárodního projektu, do kterého se zapojili žáci Anglického klubu z 8.B a žáci semináře v AJ z 8.C. Díky aktivitě Evropské komise eTwinning jsme si našli partnerské školy ve Španělsku, Rumunsku, Francii, Moldávii, Polsku, Německu, Slovensku a Řecku. Žáci všech zapojených škol si navzájem zašlou vlastnoručně vyrobená vánoční přání (text je vždy v anglickém a také mateřském jazyce) a dopisy, ve kterých popíší vánoční zvyky a tradice své země. A když už jsme byli v té předvánoční náladě, napsali jsme rovnou také 3 přání členům britské královské rodiny. Třeba přijde odpověď i od královny Alžběty, kdo ví? Moc se těšíme, až nám přijdou psaní z ostatních evropských zemí a dovíme se, jak se slaví Vánoce v jiných koutech Evropy.

Cílem projektu byla především motivace ke komunikaci v angličtině, ale také sdílení tradic a posílení kompetencí občanství. Podívejte se, jaká krásná přání jsme vyrobili my.

Mgr. Karla Polášková

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image
eTwinning certifikát.pdf


Soutěž Objektiv 2019

Naše škola se zúčastnila výtvarné soutěže Objektiv 2019. Ve středu 20. listopadu jsme byli pozváni na slavnostní vyhlášení do SVČ Ostrčilova. Za naší školu byly vybrány výtvarné práce 6 žáků (Berenika Haladová, Milan Bártů, Barbora Rusnoková, Karolína Procháčková, Patricie Cichá, Klára Chomisteková, Kristýna Skýbová). Soutěžili jsme ve dvou kategoriích - fotografie a řemeslná tvorba. 1. místo za fotografii si odvezla Berenika Haladová z 9.C! SVČ Ostrčilova si pro soutěžící připravili celodenní program, který zahrnoval spoustu workshopů (3D tisk, 3D pera, řemeslná dílna, fotografie, řezací plotr,...). Po obědě nás čekal výlet do Planetária. Celý den jsme si moc užili a stal se odměnou všem zúčastněným.

Mgr. Martina Kozlová

Po stopách československého projektu

Příspěvky, popisující projektové dny naší školy v rámci programu INTERREG V-A

se Základní školou v Rabči na Slovensku jste mohli v našem oběžníku zaznamenat již v lednu tohoto kalendářního roku. Ať se to zdá neuvěřitelné, čas je opravdu neúprosný a naše společná celoroční práce se blíží ke konci.

Z pohledu krátké rekapitulace jsme v průběhu několika měsíců realizovali čtyři projektové dny a propojili tak dva projektové celky. Rabčická škola se v projektu “Hej Goraľu” SK/FMP/11b/01/004 postarala o připomenutí blízkosti českého a slovenského jazyka, tradice lidového léčitelství v podobě bylin a poznávání společného dědictví našich měst v oblasti kultury, historie i nářečí. Šenovská škola se prezentovala v projektu “Poznej mne i sám sebe aneb co v nás je” CZ/FMP/11b/017. Cílem našeho projektu byla tvorba a realizace tří interaktivních dílen. V oblasti sportu jsme vytvořili škálu aktivit, které podtrhují důležitost zastoupení pohybu v životě člověka jako součást zdravého životního stylu. Výtvarné a literárně-dramatické aktivity daly prostor především sebevyjádření, sebepoznání a spolupráci, které jsou tolik nezbytné pro kladnou sociální interakci. Dílny byly koncipovány tak, aby přinášely nejen prožitek, ale také možnost vlastního sebehodnocení a pojmenování toho, pro co mají žáci předpoklady a v jaké oblasti by se mohli ve svém volném čase či v budoucnu realizovat. Oba projekty se nám podařilo citlivě propojit v ucelený celoroční program, jehož výstupem je díky grantům pro obě školy nejen rozšíření materiálního a technického zázemí v oblasti sportu a uměleckých předmětů na české straně a tvorba bylinkové zahrady a vybudování multimediální místnosti na straně slovenské. Podstatným odkazem obou projektů je připomenutí si blízkosti obou zemí, její společné i vlastní identity, odbourávání komunikačních a sociálních bariér a navazování nových přátelských vztahů. Odkazy na budování těchto postojů a hodnot najdeme v evaluačním pocitovém stromě, v listu z proběhlé galerijní animace či na československé velkoformátové mapě, která je výsledkem posledního projektového dne, který proběhl na sklonku měsíce října.

Opět jsme se setkali v duchu sportovních, výtvarných a dramatických aktivit, které jsme tematicky vzájemně propojili a transformovali do zábavně-soutěžní show. Nechyběl tedy kvíz s hudebními a filmovými ukázkami pro obě země společné, odhalování známých československých osobností, sportovní hry, soutěže a aktivity z oblasti sportu a zdravého životního stylu, jehož výstupem bude motivační brožura, pro kterou jsme sbírali data po celý rok. V programu byl prostor také pro barevné mapování, kdy účastníci vycházeli z vlastního nitra a museli postupnými kroky dojít ke společnému dílu, společné mapě a využít tak nejednu dovednost pro spolupráci. Podařilo se. Ze Slovenska jsme si odvezli nejen malebnou mapu plnou hodnotné zpětné vazby, ale také vazby přátelské a v neposlední řadě přibyl do vzpomínek dětí zase jeden zážitek na školní léta.

Mgr. Andrea Liolia

Exkurze do Planetária Ostrava

Jedním z témat výuky předmětu Člověk a jeho svět jsou i poznatky o vesmíru. A tak se žáci 4.B a 5.B vydali v pondělí 21. října 2019 do planetária v Ostravě, aby si své dosavadní znalosti prohloubili.

Součásti exkurze byla prezentace podzimní oblohy včetně průvodního slova odborníka, následovalo zhlédnutí výukového filmu „Dobrodružná cesta k planetám“, kdy se děti dozvěděly řadu zajímavostí o planetách sluneční soustavy, a poté se děti vydaly prozkoumat experimentárium, kde si přečetly řadu zajímavostí o vesmíru a vyzkoušely některé přístroje.

Během prohlídky si děti psaly poznámky, které následně využily při přípravě zábavného kvízu pro své kamarády.

Exkurze se opravdu vyvedla, dětem se líbila a těší se na další dobrodružství.

Mgr. Petra Mališová

72 hodin

Tak konečně jsme dnes zarazili svoje pazoury do úrodné hlíny. 72 hodin je dobrovolnický projekt a jeho cílem je zlepšení našeho okolí. My jsme společně s městem Šenov zapracovali na výzdobě šenovského parku. Město nám sehnalo hromadu cibulek tulipánů

a naše ruce je poctivě zasadily na místo určení. Moc děkujeme za pomoc. Práce byla náročná, ale dětem šla od ruky. Za pár hodin jsme měli vykopáno, nasazeno a zahrabáno. Práci nám komplikovaly neustále útočící zubaté žížaly. Po urputném boji je ale dobrovolníci z 6.A zahnali svými rýčky a motyčkami. Dílo hotovo a teď nám jen zbývá čekat na únor až duben, abychom poznali, jak se “našim” tulipánům bude dařit.

Za 6.A a ZŠ Šenov Jiří Chrástek

fotoalbum zde nebo níže...

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

Přírodovědný klokan

Ve středu 16. října proběhla na školách v celé republice soutěž Přírodovědný klokan. Soutěžní test obsahuje 24 otázek k oblasti přírodopisu, zeměpisu, matematiky a fyziky. Nabízí se vždy pět odpovědí, z nichž je třeba vybrat jednu správnou.

U nás první místo získala Markéta Stiborová z 9.A, na druhém místě se umístil Mikuláš Tvardek a za ním byla Barbora Oláhová, oba z 8.B.

Všem soutěžícím blahopřejeme !!!

Uměli byste odpovědět?

  • Plovoucí plastové molo o hmotnosti 100 kg tvaru kvádru má délku 3m, šířku 1,5m a výšku 40cm. Odhadněte, jaký náklad molo unese, aniž by se potopilo. Uvažujte hustotu vody 1000kg/m3 .

(A) 1100kg (B) 1300kg (C) 1400kg (D) 1700kg (E) 1800kg


  • Vyberte zástupce, který patří mezi hmyz s proměnou dokonalou.

(A) veš dětská (B) vážka obecná (C) včela medonosná (D) saranče stěhovavé

(E) bruslařka obecná


(správná odpověď je vždy C)

Turnaj ve futsalu

Dne 7.10.2019 se uskutečnilo obvodní kolo v halové kopané. Turnaje se zúčastnilo 7 škol. Hrálo se na dvě skupiny a to jedna po třech a druhá po čtyřech týmech. ZŠ Šenov vyhrála skupinu s přehledem a to se skórem 18:0. V semifinále jsme se utkali se ZŠ Michálkovice, které jsme perfektní kombinační hrou porazili jednoznačně 4:0. Kluci v tomto zápase předvedli profesionální hru plnou nahrávek a kombinací až do prázdné brány. Bohužel ve finále jsme nestačili na ZŠ Bohumínskou, která měla nad naším výběrem navrch a podlehli jsme 3:0. Chtěl bych vyzdvihnout skvělé výkony naších žáků, týmového a soutěžního ducha. Dále chci poděkovat všem zúčastněným týmům, pořadatelce Janě Třosové a hlavně panu rozhodčímu Martinu Vaculíkovi za perfektní organizaci turnaje. Věřím, že i v nadcházejících ročnících bude turnaje provázet skvělá atmosféra jako letos.

hráči:

  • Kuchař Petr (B) - 6.A
  • Vítek Tomáš (B) - 7.B
  • Sasin Vojtěch - 7.A
  • Bužga Tobiáš - 7.D
  • Grobář Vítek - 7.C
  • Sikora Michal - 7.C
  • Hofer Ondřej - 7.B
  • Sliva Lukáš - 7.C
  • Krajíček Adam - 6.C
  • Koziel Lukáš - 7.C
  • Daňek Tadeáš - 6.D
Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

Vedoucí týmů ZŠ Šenov – Pavel Pojezdala, Radim Kozel



Recenze na den s IZS

Čtvrteční den s IZS začal tím, že se celá škola sešla v šenovském parku, ve kterém jsme potom celý den chodili po různých stanovištích. Naše třída – 7.A – začínala v úseku policie. Na prvním stanovišti nás policista seznámil s pravidly jízdy na kole (až na to, že já na kole nejezdím, a ani kolo nemám ☺). Na dalším stanovišti nám řekli, jak se ve které situaci zachovat a co naopak dělat nemáme. Velmi mě bavila chůze s brýlemi, ve kterých jsme viděli, jako bychom měli dvě promile alkoholu. Tedy, já jsem v těch brýlích dokázala udělat sotva pár kroků. A teď si vezměte, že v tomhle stavu někteří lidé řídí. Ale pro mě nejzajímavější část z úseku policie byla ukázka, jak jsou policejní psi vycvičení a jak dokážou zaútočit na zločince. Bylo to fascinující a děsivé, a když jsem potom viděla ty stejné psy běhat po parku, přemýšlela jsem, co bych dělala, kdyby na mě nějaký zaútočil a já neměla chrániče. Naštěstí měli policisté psy vycvičené, takže jsme si je mohli i pohladit a oni svoje pány poslouchali na slovo. Ti pejsci byli ve skutečnosti celkem roztomilí.

Když jsme prošli stanoviště policie, před kostelem jsme se nasvačili a potom nás čekala další stanoviště. Další část byla ve znamení záchranářů. Musím říct, že záchranářem bych být nemohla, protože nesnáším krev a představa, že bych někomu musela poskytnout umělé dýchání, mě zrovna neláká. Záchranáři nás ale nejen naučili, jak správně provádět masáž srdce a jak postupovat, když najdeme bezvládného člověka, ale předvedli nám i vybavení sanitky a jak se používá. Upřímně, spoustu věcí jsem viděla poprvé. Bohužel právě v záchranářské zóně nás překvapil nepříjemný smrad, jehož příčina nebyla až doposud zjištěna.

Poslední byli na řadě hasiči. Vyzkoušeli jsme si, jak funguje přístroj hledající zdroj radioaktivity, stříkali jsme hadicí (nikdy by mě nenapadlo, že udržet hadici s tak silným proudem bude takový problém) a podívali se na hasičská auta.

Celkově ten den byl výborný, plný učení, ale i her a zábavy. Nebýt ranního chladu a toho zápachu, byl by ten den skvělý. Ale i tak se mi se líbil.

Sofie Bradáčová, 7. A.


Evropský den jazyků

Rada Evropy dělá v celé Evropě maximum pro to, aby se 800 milionů Evropanů, kteří žijí v jejích 47 členských státech, více učilo cizí jazyky. Evropský den jazyků, který je iniciativou Rady Evropy ve Štrasburku, se každoročně slaví od roku 2001 dne 26. září.

Stejně jako každým rokem se i letos žáci naší školy přidali k této iniciativě. Žáci 8.C pod vedením paní učitelky Karly Poláškové připravili pro kamarády z 5.B řadu aktivit, při kterých si děti hravou formou ověřily své znalosti anglického jazyka. Aktivitám se všichni věnovali s velkým nasazením a nadšením. Na závěr lekce dostali všichni sladkou odměnu i medaili.

Moc děkujeme a těšíme se na další společné setkání nad angličtinou.

Mgr. Petra Mališová

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

Adaptační kurz 2019

Ve dnech 25. - 27. 9. 2019 se žáci všech šestých ročníků naší školy zúčastnili adaptačního pobytu v areálu Rekreačního střediska Palkovické Hůrky.

Žáci zde prožili tři dny plné různorodých aktivit: účastnili se různých pohybových, výtvarných i komunikačních her, během kterých mohli více poznávat nejen své nové spolužáky, ale i sami sebe, podíleli se na týmových hrách, při kterých se budovala a rozvíjela důvěra a vzájemná empatie mezi spolužáky i třídním učitelem. První večer se pak také konala diskotéka, druhý večer byl pojat slavnostně - proběhl ceremoniál přijetí jednotlivých žáků do kolektivu třídy třídním učitelem. Snad všichni pocítili alespoň na okamžik slavnostní atmosféru a pocit sounáležitosti. Na závěr pobytu se pak každá třída prezentovala společně vytvořeným závěrečným pokřikem.

Všechny tyto aktivity směřovaly k jasnému cíli - k vytvoření dobrého kolektivu ve třídě, ve kterém se budou všichni žáci cítit dobře.


Za tým AP - Alexandra Weczerková

Fotogalerie z adaptačního kurzu

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

Živá knihovna povolání a studijních možností

Ve čtvrtek 19. 9. 2019 jsme se společně se zájemci (41 žáků především 9. roč.) zúčastnili v rámci kariérového poradenství akce „Živá knihovna povolání a studijních možností“ ve Světě Techniky v Ostravě. V tomto interaktivním programu byly žákům představeny konkrétní profese, nabídnuty možnosti dalšího vzdělávání a kariérního růstu, uplatnitelnost na trhu práce. Žáci mohli samostatně komunikovat se zástupci profesí i studenty daných oborů, zjišťovat si potřebné informace pro další rozhodování…

Štr

Pobyt ve Velké Británii

Ve dnech 15. - 21. 9. 2019 se 47 žáků naší školy se třemi svými učitelkami angličtiny Karlou, Lenkou a Halinou zúčastnilo zahraniční exkurze ve Velké Británii, v Torquay. Toto malebné přímořské letovisko leží v zátoce Torbay v oblasti známé jako Anglická riviéra. Čekal nás pobyt v hostitelských rodinách, výlety po hrabství Devon (Exeter, Plymouth) a jazyková výuka. Tu vedli rodilí mluvčí a děti si tak mohly vyzkoušet svou slovní zásobu a schopnost komunikace v praxi. Lepší motivace ke studiu angličtiny snad ani neexistuje. Zpětné vazby od vyučujících byly velmi pozitivní a děti získaly certifikáty o studiu.

V samotném městě Torquay jsme kromě Zoo Living Coast navštívili také krásnou písčitou pláž, protože počasí bylo opravdu jako malované. A vydrželo po celou dobu našeho pobytu. I poslední den, který jsme strávili v Londýně. Bylo úžasné, kolik jsme toho v tomto kosmopolitním městě stihli: jeli jsme kabinkovou lanovkou Fly Emirates, vláčkem, svezli jsme se double deckerem. Viděli jsme katedrálu Sv. Pavla, Trafalgar Square, Piccadilly Circus a Buckinghamský palác. Z Green Park jsme se metrem přesunuli k London Eye a užili jsme si jízdu na tomto největším vyhlídkovém kole v Evropě. Na závěr jsme pluli lodí po Temži a ze všech pamětihodností se nám nejvíce líbil Tower Bridge. Poté jsme vyrazili na zpáteční cestu přes La Manche, Francii, Belgii a Německo do našeho Šenova.

Společně se nám povedlo vytvořit prima partu dětí i dospěláků (včetně skvělé průvodkyně Vendy a pánů řidičů), která tento zájezd učinila neopakovatelným zážitkem.

Mgr. Karla Polášková

Šenovská knižní výzva!

Čtenáři a čtenářky 2. stupně, s chutí do pátého ročníku čtenářské soutěže

„Šenovská knižní výzva“!


Pro ty, kteří ještě nevědí, co tato soutěž obnáší, uvádím podmínky:

  1. účastníci soutěže přečtou do konce května osm knih (viz níže)
  2. přečtení každé knihy si necháte potvrdit u své vyučující českého jazyka (každá češtinářka si stanoví svá pravidla)
  3. pokud byste utvořili také zápis o jednotlivých knihách, můžete si je zařadit do kulturních deníků
  4. odměnou za splnění soutěže bude kniha dle vlastního výběru

Jelikož se někteří čtenáři v minulých letech cítili danými tématy příliš svázáni, uděláme letos kompromis – čtyři knihy budou přesně vymezeny tématem a čtyři jakékoliv knihy si můžete vybrat sami

Zde je seznam čtyř daných témat:

  1. kniha, která má lichý počet stran
  2. kniha od autora, který napsal více než dvacet titulů
  3. kniha s postavou (postavami) na obálce
  4. kniha, jejíž děj se odehrává hlavně ve školním prostředí

Doufáme, že letos budete s nabídkou spokojeni víc než jindy a soutěže se zúčastníte v hojném počtu! Přejeme hezké počteníčko…..

Za češtinářky S. Brablecová

Sportovní den

Dne 5. a 6. 9. 2019 se na hřišti ZŠ Šenov uskutečnil sportovní den. Třídy druhého stupně si zasoutěžily ve čtvrtek 5. 9. ve čtyřech disciplínách – vybíjená, fotbal, beach volejbal a přehazovaná. Chlapci druhého stupně soutěžili ve fotbale, kde za asistence zdatných rozhodčích podávali skvělé výkony. V mladších žácích (6.ročník) vybojovala první místo třída 6.A. První příčku v 7. třídách obsadila 7.A. Ve starších žácích (8. a 9. ročník) dosáhla nejcennějšího kovu třída 8.C a 9.C. Zatímco chlapci bojovali na fotbalovém hřišti, mladší žákyně (6. a 7. ročník) soupeřily v turnaji ve vybíjené. Zde na nejvyšší příčku vystoupala třída 6.A spolu se 7.B, následovala třída 7.C a 6.D. Pro větší požitek ze hry se starší žákyně rozdělily na 8. a 9. ročník zvlášť. Žákyně 8. tříd si zasoutěžily v přehazované a žákyně 9. tříd v beach volejbale. Oba ročníky si počínaly výborně. V přehazované se vítězem staly sportovkyně ze třídy 8.C. Beach volejbal ovládla třída 9.A, v závěsu byla třída 9.C a následovala třída 9.B. Součástí závěrečného vyhlášení byl výběr nejoriginálnějšího fanklubu, který vyhrála třída 7.B.

Sportovní den prvního stupně ZŠ proběhl následující den. Náplní tohoto dopoledne bylo splnění dílčích sportovních úkolů, které zahrnovaly: hod, překážkovou dráhu, kop na bránu, florbalové dovednosti, skok z místa, skoky přes švihadlo a hod na cíl. Sportovci měli za úkol vyhledávat stanoviště a plnit jednotlivé úkoly. Všichni účinkující žáci si počínali výborně. Předvedli jedinečné sportovní výkony a vysoutěžili si sladkou odměnu.

Barbora Kundelová a tělocvikáři

Obsah